Műszaki részletek
1. Általános feltételek:
- a) Feladat egy olyan „pneumatikus jármű” – PNEUMOBIL - tervezése és elkészítése, amely a sűrített levegő energiáját alkalmazva, a pneumatikus vezérlő és végrehajtó elemek, felhasználásával viszi át a nyomatékot a hajtott kerekekre.
2. Kialakítás:
- a) A „pneumobil” konstrukciós kialakításában a nevező csapatok szabad lehetőséget kapnak.
- b) A járművet vezető személynek a járművön kell tartózkodnia.
3. Méretek, tömeg:
- a) A jármű teljes (versenykész) tömege min. 120 kg (légtartállyal, valamint a járművet vezető versenyzővel együtt)
- b) Méretek: szabadon választva, a helyszínre szállítás feltételeit figyelembe véve.
4. Vázszerkezet, karosszéria:
- a) A jármű vázszerkezetének fémből kell készülnie, amely hordozza a sűrített levegős palackot, a teljes hajtásláncot és a hajtott kereket (kerekeket)
- b) Az egyéb részek, mint például a vezetőülés, stb. anyagában, kivitelében nincs megkötve.
- c) A járműre nem szükséges zárt karosszériát építeni, de a hajtómű mozgó alkatrészeit, valamint a magasnyomású palack nyomáscsökkentőjét, biztonsági okokból, védőburkolattal kell ellátni.
5. Motor:
- a) A sűrített levegő nyomási energiáját, mechanikai munkává a Bosch Rexroth pneumatikus hengereivel és vezérlő szelepeinek felhasználásával kell megoldani.
- b) Maximálisan felhasználható henger: 6 darab (max. D=100mm-es méretig, katalógus szerinti szabványos lökettel )
- c) A vezérléshez a Bosch Rexroth Pneumatika „raktári termékválaszték katalógusában” található elemek használhatók fel.
- d) A vezérlés lehet elektropneumatikus is, ebben az esetben a szükséges áramforrásról, a versenyző csapatok gondoskodnak. A vezérlés lehet PLC-s megoldású is, igény esetén PLC-t is tudunk biztosítani.
- Támogatott feszültség : 24V DC.
6. Hajtáslánc:
- a) A hajtáslánc felépítését tekintve szabadon tervezhető direkt ill. áttételezett hajtásként.
- b) Szabadonfutó alkalmazása kötelező.
7. Kerékfelfüggesztés:
- a) A jármű kerekeinek felfüggesztéséhez bármely elv alkalmazható.
- b) A minimális kerékszám 3, amelyeknek - biztonsági okok miatt - minimum két nyomsávban - kell elhelyezkedniük.
- c) Az alkalmazott kerekek átmérőjének minimum 300 mm és maximum 750 mm között kell lennie.
8. Kormánymű:
- a) A jármű rendelkezzen valamilyen kormányművel.
- b) A jármű könnyen irányítható legyen, a vezető képes legyen normál erőkifejtés mellett az egyenes haladást és a kanyarodást biztosítani.
- c) A járműnek 10 méter széles versenypályán meg kell tudni fordulni.
9. Fék:
- a) A járművet két egymástól független fékkel el kell látni, amelyek a mozgásban lévő jármű esetén, a sebesség hatékony csökkentését és a jármű megállítását képesek garantálni.
- b) A fékek közül az egyiknek az álló járművet biztonságosan kell megtartania.
10. Üzemanyagtartály:
- a) Az energiaforrás egy darab sűrített levegős palack, űrtartalom 14 liter, névleges nyomás 150 bar. A palack nyomáscsökkentővel van ellátva.
- b) A palackot a vázszerkezethez dupla kengyellel kell rögzíteni, és biztosítani kell kicsúszás ellen is. A reduktor köré egy acéllemezből készült burkolatot kell készíteni a biztonsági szempontok miatt.
- c) A palack műszaki adatai:
- Méretei: Átmérő 140 mm, hossza 1150 mm
- Tömege (palack + reduktor): 26kg
- A nyomáscsökkentő típusa: Messer FC-2000
- A nyomáscsökkentő csatlakozása: G 1/4 külső menet
- A nyomáscsökkentő levegő áteresztő képessége: 15 Nm3/óra, 4 bar nyomásnál
- d) A versenyzők futamonként új palackot kapnak.
- e) A nyomáscsökkentő kimeneti nyomása 8 bar, amelyet a versenyzők nem módosíthatnak!
- f) A verseny folyamán egyéb energia a jármű hajtásához, akár emberi erő alkalmazása, nem megengedett. (Kivéve a vezérléshez használt akkumulátor)
- g) Az energiaforrást jelentő sűrített levegős palackot és a nyomáscsökkentőt a verseny színhelyén a Rexroth – szintén költségmentesen – biztosítja a versenyző csapatok részére.
11. Biztonsági előírások:
- a) A járművet irányító versenyző részére biztonságos tartózkodási helyet kell kialakítani.
- b) A pneumatikus rendszernek tartalmaznia kell egy vész-stopp szeleppel vezérelt gyorslégtelenítőt, amelynek feladata a hajtáslánc légtelenítése, valamint a sűrített levegős palack lezárása. Ennek indítógombját olyan helyen kell elhelyezni, hogy akár a vezető akár egy külső segítő személy számára könnyen elérhető legyen. A vész-stopp nyugtázását külön szeleppel kell megoldani.
- c) Az esetleges áramforrást ( akkumulátor ) biztonságosan kell rögzíteni és a járművet, áramtalanító kapcsolóval kell ellátni., amelynek elhelyezése, a gyorsleürítő szelepéhez hasonló legyen.
- d) Az egyes futamokon a járművek vezetői illetve utasai bukósisakot kötelesek viselni.
12. Pneumatikus elemek:
- a) A pneumatikus rendszerhez a Bosch Rexroth pneumatika „raktári termékválaszték katalógusában”, található elemek használhatók fel. ( Lásd a Pneumobil honlapon a letöltések cím alatt )
- b) A termékek kiválasztásában a Rexroth vállalatok segítséget nyújtanak. Termékismertető előadást tartunk 2008. február hónapban, előre egyeztetett időpontban.
- A pályázni szándékozó csapatok jelentkezését várjuk 2008. február 15-ig.
- c)A vezérlés lehet elektropneumatikus is, ebben az esetben a szükséges áramforrásról a versenyző csapatok saját maguk gondoskodnak. A vezérlés lehet PLC-s megoldású is, erre a Rexroth a versenyre PLC-t tud biztosítani)
- Támogatott feszültség : 24V DC
- d) Az a) pont alapján igényelt pneumatikus elemeket – a versenyre történő felkészülés és a verseny lebonyolításának időtartamára – a Rexroth, térítésmentesen bocsátja a benevezett oktatási intézmények részére. A pneumatikus rendszer összeállításához szükséges csatlakozókat és műanyag csöveket maximum 10.000,- Ft értékben biztosít a Rexroth.
13. Dokumentáció:
- a) A nevező csapatoknak el kell készíteniük a tervezett jármű kinetikai vázlatát és a pneumatikus kapcsolási vázlatát, a szükséges pneumatika igénnyel együtt. Megküldési határidő: 2008. március 15.
- b) Az elkészült, biztonsági berendezésekkel ellátott járműről, meg kell küldeni a műszaki és biztonsági előírásoknak történő megfelelőséget tanúsító fényképeket. A megküldött képeket a Rexroth teljes titoktartással kezeli a verseny napjáig! Határidő a fényképek megküldésére: 2008. május 5-ig. Cél: A biztonsági hiányosságok kiszűrése, ne a gépátvételnél derüljenek ki az esetleges problémák!
14. Pneumatika elemek átadása/átvétele
2008. április 1- 10. között a Bosch Rexroth Kft. telephelyén, 1149 Budapest, Angol u. 34.
15. Rajtszám:
- a) A járművön a rajtszám elhelyezésére egy sík felületet, kell kialakítani, amely lehet a karosszérián, vagy külön, erre a célra, felszerelt táblán.
- b) A rajtszám mérete 297x210 mm, fekvő A 4 méretű.