Main page » Archives » Pneumobile 2008 » Kérdések és válaszok

Kérdések és válaszok

Kérdések és válaszok

Bármilyen kérdésre szívesen válaszolunk. A kérdéseket a fórumban lehet feltenni, vagy a pneumobil__kukac__boschrexroth.hu e-mail címre lehet küldeni.

Az eddig beérkezett kérdések:

Szabadonfutó alkalmazásakor ugyebár a járművet a motor forgatása nélkül csak egy irányban lehet mozgatni (előre), ellenkező irányú mozgatás esetén a hajtott kerék a motort visszafelé forgatja. A kérdés az, hogy szükséges-e valamilyen megoldással gondoskodni arról, hogy a jármű mindkét irányba mozdítható legyen. Az egyik korábbi kérdésre adott válaszukban Önök azt írták, hogy nem szükséges a tengelykapcsoló, elég egy szabadonfutó is, viszont ebben az esetben a fent említett kétirányú mozgatási probléma megmarad, amit ismereteim szerint csak valamilyen oldható tengelykapcsolóval lehet megszüntetni.

  • Tengelykapcsolót nem kötelező, de lehet használni. A jármű hátrafelé történő mozgatásához kézi erő szükséges csak (beállás a boxba, rajtpozició felvétele, stb.) de ez a hajtott kerekek megemelésével is biztosítható.

Lehet-e gokartkereket használni a járművön, ami csak kb. 20 cm átmérőjű?

  • Nem javasoljuk a versenykiírás adataitól eltérő méretű kerekek használatát.

Engedélyeznek e, szerszám nélkül, álló helyzetben szabadkézzel oldható tengelykapcsoló alkalmazását (kapcsolását) a gyors és gazdaságos menet közötti üzemmód váltáshoz?

  • Az egyes futamok között a leírt „kapcsolás” engedélyezett (egy futamon belül nem).

Felmerült az, hogy a hallgatók/csapatok szeretnék megtartani a Pneumobilt, amennyiben ez lehetséges. Kérdés, hogy az átadott hengerek, szelepek valamilyen kedvezményes formában megvásárolhatóak-e? Bizonyára ezt a kérdést más csapatok is felteszik majd.

  • A kérdést megvizsgáljuk és később adunk választ a döntésről.

Mivel a csatlakozók és a csővezeték áráról nincsen katalógusadat, a specifikációk során lehet, hogy a hallgatók a 10.000 Ft-os határt túllépik. Gondoljuk, ha ez nem jelentős, nem jelent problémát.

  • A csatlakozóknál egy átlagos értéket szeretnénk tartani, abban bízva, hogy az eltérések nem csak felfelé történnek.

Amennyiben az üzemi próbák során kiderül, hogy 1-2 szelepre, vagy más szelepre van szükség, még a programra beilleszthető-e, lekérdezhető-e?

  • Egy-egy apró változtatást megpróbálunk megoldani, de miután a központi raktár nem Magyarországon van, így minden kérés teljesítése, előre nem garantálható.

A szabadon futás a szerkezetnél követelmény, vajon ez azt is jelenti, hogy üzemben lévő munkahengerek mellett meg kell oldani a jármű egy helyben állását, azaz valamilyen tengelykapcsolót kell-e használnunk?

  • A szabadonfutó előírása, nem igényli tengelykapcsoló meglétét. A mi esetünkben a szabadonfutó olyan funkciót jelent, mint amilyen a kerékpárokon van. A szabadon futás akkor van, ha a kerék nyomatéka meghaladja a hajtásét, illetve akkor jön létre a hajtás, ha a hajtott tengely nyomatéka nagyobb mint a keréké. Ehhez nem szükséges tengelykapcsoló, viszont (pneumatikusan) meg kell oldani az elindulást. A cél az hogy, lehessen mozgatni a járművet a "motor" forgatása nélkül is. A konzultáción is elhangzott, hogy a szabadon futó miatt, vagy spórolás végett, nem kell végig „gázt adni” mert a felgyorsított tömeg tud gurulni is.

A gyorsulási versenyszám esetében milyen távot kell teljesíteni, ill. a versenyszám csupán egy adott hosszú egyenes szakasz megtételét, vagy esetleg x számú kör leggyorsabb megtételét jelenti?

  • A "legrövidebb idő elérése egy adott távolságon" kategóriában 1 kört kell megtenni - a lehető leggyorsabban. A pálya rajza a Letöltés menüpontban megtalálható. A pálya hossza 300 méter.

A munkahengerek (PRA sorozat) közelítőleg mekkora nem-axiális irányú terhelést képesek felvenni? (pl. a rúdvég által kifejthetőhöz képest hány %-al kisebbet)

  • A termékeinkre vonatkozó műszaki információk letölthetők innen. (Az 58. oldalon található diagramm példával a megengedett súly terhelésre vonatkozólag. Ez ugyan a 167-es szériára vonatkozik, de használható a PRA-ra is, mivel mind a kettő ISO henger.)

Lesz-e egyéb reklámfelület? Például lesz-e szerelő depó vagy sátor, esetleg egy elkerített rész, ahol áll az autó a futamok között és ahova egyéb reklámokat lehet kihelyezni?

  • A verseny időtartama alatt, minden jármű részére depó helyet biztosítunk, amelynek mérete 5 x 2,5 méter. Ezen a területen belül lehet elhelyezni a szponzorok reklámhordozóit. Kivéve a konkurens pneumatika gyártók és forgalmazók reklámjait!

Ha kevés (összesen 1 vagy 2) szponzor által tudjuk összeszedni a megfelelő pénzt, akkor lehet-e növelni az A4-es méreten?

  • Az A4-es reklámhordozó felülete szponzoronként értendő és nem növelhető.

A szponzor meghatározhatja, hogy a reklámfelületen kívül megfelelő színre (pl. kékre) fessük az autót, mert ez a cég színe?

  • A jármű színe szabadon választható.

A tájékoztatón bemutattak egy 4 munkahengerből álló "csillagmotort". A videó felkerül-e a letöltések közé, ha igen akkor mikorra várható?

  • A saját modellről bemutatott videót rövidesen közzétesszük majd. (Mai napon 2008.03.05-én felkerült a Galéria menüpontba.)

A tájékoztatón volt szó a palackokon található reduktorok adatairól, pontosabban arról hogy a hozzá kapcsolódó táblázatok felkerülnek a letöltések közé. Mikorra várhatjuk?

  • A nyomáscsökkentő adatai ma (2008.03.04.) felkerültek a Letöltés menüpontba.

A nevezési határidő után lehet változtatni a csapat nevén?

  • Igen, március 15-ig még lehet módosítani.

Van lehetőség arra, hogy a nevezési határidő után változtassunk a csapat összetételén?

  • Van lehetőség a csapattagok cseréjére, ezt lehetőleg március 15-ig kérjük közölni.

Forgó csatlakozót lehet használni?

  • Sajnos a forgó csatlakozó nem szerepel a kiválasztott katalógusban, így nem tudunk biztosítani a versenyre. Más forrásból használható.

A palack össznyomását jelző manométert el lehet-e vezetni máshova – a sofőr számára láthatóbb helyre?

  • Nem. Az igény jogos, de biztonságtechnikai okból nem lehet így kivitelezni. Más megoldást kell keresni (pl.: optikai elemek segítségével, stb.)

A csapat fantázianeve megváltoztatható-e a közeljövőben?

  • Igen, március 15-ig kérjük a változást jelezni.

Jelentkezni elegendő e-mailen keresztül vagy mindenképpen szükséges a letöltésben található nevezési lap postára adása?

  • A nevezési lap, kinyomtatás és kitöltés után, elektronikus úton is eljuttatható. ("szkennelve" pdf formátumban)

Milyen a pálya anyaga: beton, aszfalt esetleg parketta? Fedett vagy nyílt? Milyen széles?

  • A versenypálya nyílt területen lesz, anyaga aszfalt. Részleteit a honlapon lehet rövidesen megtalálni, az egyenes pályaszakasz 6,5 méter széles, a fordulókban minimum 5 méter a fordulókör sugara.

A szponzorokat fel lehet-e úgy tüntetni, hogy az engedélyezett A/4-es felületet több darabra szedem szét és nem egy helyen helyezem el?

  • Igen.

Mit kell tartalmaznia a pályázatnak? És milyen formában kell elküldeni?

  • A március 15-ig esedékes pályázatnak: a jármű kinetikai vázlatát és a pneumatikus kapcsolási vázlatát kell tartalmaznia a normál géprajzi előírásoknak megfelelően. Célszerű ezen kívül, egy rövid működési leírást is mellékelni, az egyértelműség kedvéért. Mindezeket pdf formátumban, elektronikus úton kérjük eljuttatni.

Hol lesz a termékismertető előadás a pneumatikus elemekről?

  • A pneumatikus termékek ismertetését (a nagy érdeklődésre való tekintettel) a Miskolci Egyetemen is megtartjuk a kelet-magyarországi intézmények részére, a könnyebb megközelíthetőség érdekében, illetve termékismertető előadást tartunk a Bosch Rexroth budapesti telephelyén (1149 Budapest, Angol utca 34.) is.

Palack és nyomáscsökkentő előzetesen kapható-e a kipróbáláshoz még a verseny előtt?

  • Az előzetes próbákhoz nem áll módunkban sűrített levegős palackot és nyomáscsökkentőt biztosítani. Javaslatunk az, hogy forduljanak közvetlenül a MESSER cég Észak-magyarországi képviselőjéhez (Botkó Zsolt, tel.: (46) 340-424, mobil: (70) 335-1160)

Ki lehet-e plakátolni a szponzorokat (akik hozzájárultak a pneumobil megépítéséhez) a versenyjárművön?

  • A versenyjárművön az építést támogató szponzorok adatai megjeleníthetők, de maximum 1 darab A/4-es felületen támogatónként. A konkurens pneumatika gyártó és értékesítő cégek kizárva!

A max. sebesség hogyan értendő: adott távolságot a legrövidebb idő alatt megtenni?

  • Igen.

A versenyjármű vezetője csapattag kell hogy legyen?

  • Igen.

Milyen PLC használható, Önök milyet adnának?

  • Bármilyen gyártású PLC alkalmazható. Az általunk biztosított PLC-k típusát a termékismertető előadáson adjuk meg részletesen.

A verseny két számban lesz megtartva (legnagyobb sebesség és legnagyobb távolság). Ezt a két futam egyben lesz vagy ténylegesen két külön futamot rendeznek?

  • Két külön futam lesz.

Szabályos-e, ha valamilyen módon állíthatóvá tesszük a járművet, és így külön lesz képes a maximális sebesség, valamint a legnagyobb táv megtételére?

  • Igen, szabályos, ha átszerelés nélkül, csak a beállítások módosításával oldják ezt meg.

A járműnek kell tudni tolatni? Ha igen, akkor pneumatikus módon kell megoldni vagy elegendő, ha emberi erővel hajtjuk hátrafelé?

  • Nem, a járműnek a versenypályán nem kell képesnek lennie a tolatásra. A helyzetpozicionáláshoz viszont szükséges a hátrafelé történő mozgás, amely emberi erővel biztosítható.

A konzulens (tanár) tagja-e a csapatnak?

  • A csapatokat támogató tanár nem tagja a csapatnak. Egy tanár több csapat konzulense is lehet.

Lehet e plusz hengert alkalmazni, ami nem a hajtáshoz kellene?

  • Igen.

Plusz tároló tartály beépíthető-e (köztes tárolásra)?

  • Igen.

A verseny színhelyén lehet-e átépítés az egyik típusú (sebesség) versenyről a másikra (távolság)?

  • Nem.

A határidőig leadott koncepció módosítható-e később és milyen mértékben?

  • Pneumatikus kapcsolás alapelve ne változzon, kis mértékű módosítás elfogadható.

Milyen pályán lesznek a versenyek (távolság és sebesség)?

  • ~ 250 méter, a pályán három balos forduló és négy jobb kanyar lesz.

A pályán van emelkedő?

  • Nincs.

Szabad-e az elemeket CO2 palackkal próbálni?

  • Igen

Milyen PLC-t adnátok és mikortól?

  • Pontos információ a termékismertető előadáson.
FacebookYoutube
Main pageVideosFacebookContact