Main page » News » Egy vagány sofőr(nő) az utakon

Egy vagány sofőr(nő) az utakon

Saturday, 04 December 2010 Saturday, 12:03:51

Egy vagány sofőr(nő) az utakonEgy vagány sofőr(nő) az utakon

A 2010-es Pneumobil verseny egyik kiemelkedő teljesítményt nyújtó csapata „A legeredményesebb egyetem” címmel díjazott, Kecskeméti Főiskola, Kecskeméti Fütyülős nevű alakulata lett. A csapat sofőrjével és egyben egyetlen hölgy tagjával, Váradi Andreával beszélgettünk, a versennyel kapcsolatos élményeiről, tapasztalatairól, és jövőbeni terveiről.

Még csak tavaly kezdted a Kecskeméti Főiskolát, és már az első évben egy Pneumobil csapat tagja voltál. Hogyan kerültél kapcsolatba a versennyel?

Szakkollégista vagyok másik két csapattársammal együtt. A szakkollégium egyik előnye, hogy tudomást szerezhetünk minden hasonló lehetőségről, és el is várják tőlünk, hogy a lehető legtöbb helyen és versenyen kipróbáljuk magunkat. Így került képbe a Pneumobil verseny is, amit a főiskolai támogatók ajánlottak figyelmünkbe. Megtetszett, így belevágtunk. Én első félévesként nem rendelkeztem még elég tudással a Pneumobilhoz. A többieknek volt már némi tapasztalata, mind elméleti téren, mind a hasonló versenyek tekintetében, hiszen ők felsőbb évesek, és már vettek részt hasonló versenyen.

Az idei Pneumobil versenyen elég nagy feltűnést keltettél, mint egyetlen női pilóta. Kaptál pozitív visszajelzéseket? Milyen érzés volt ez?

Igen, sok visszajelzést és kérdést kaptam a futamok után, illetve a főiskolán is. Főleg arról érdeklődtek, hogy nő létemre miért pont engem választott a csapat sofőrnek, hogyan kerültem kapcsolatba a versennyel, és milyen tapasztalataim vannak vezetés terén. Sok dicséretet kaptam, és megjegyezték, hogy látványosan vezettem a járművünket a kanyarokban. A verseny alatt még az egri televízió is több ízben készített velem interjút. Nagyon jól esett, hogy felfigyeltek rám egy ilyen kaliberű versenyen. Nem gondoltam volna, hogy különdíjat kapok, mint a mezőny egyetlen női pilótája.

A versenyen nagyon szépen teljesítettetek, egy győzelemmel, egy 2. és egy 4. helyezéssel a zsebetekben távoztatok. A tervezéskor melyik futam megnyerése volt a cél, mire hegyeztétek ki a konstrukciót?

A járművet a gyorsasági futamra terveztük, és azt meg is nyertük, tehát a munkahengerek méretezése jól sikerült. Arra viszont nem számítottunk, hogy a távolsági és a gyorsulási futamon is kiemelkedően jó helyen végzünk. A levegőfogyasztásunkat sikerült résztöltéssel minimálisra csökkenteni, így sikerülhetett az aránylag nagy munkahengerek ellenére is a 4. helyezést elérnünk a távolsági versenyen. A rugalmasság növelése érdekében beépítésre került 3 sebességes váltó és puffertartályok, illetve a jól kiszámolt áttétel járult hozzá a gyorsulási verseny 2. helyezéséhez.

Miként láttatok neki a Pneumobil építésének? Hogyan osztottátok fel a járműépítéssel járó feladatokat?

Nem használtunk meglévő járművet, egy új megoldást kezdtünk el kidolgozni. Természetesen a csapattársaim Elektromobilos tapasztalatait felhasználtuk az építés során. Volt egy kiválasztott csapattag, aki megálmodta a vázát és a felépítését a járműnek, a többi feladatot megosztva végeztük. Én személy szerint az alkatrészbeszerzésből és a fuvarozásból vettem ki a részem, és csináltam, amit éppen kellett. A pilóta szerepet is én kaptam.

Ezt a szerepet, milyen szempontok alapján osztotta rád a csapat? A súly miatt?

A sofőr kiválasztásában fontos szempont volt a súly, de nem ez játszotta a döntő szerepet. Figyelembe vették a csapattársaim, hogy sokat vezetek a hétköznapokban. Már 14 éves korom óta motorozok, és jó pár éve vezetek autót is. Tizenhat évesen már egy hazai motoros pálya aszfaltcsíkján róttam a köröket nagy köbcentis motorokon. Innen a kanyarvadászat szeretete.

Igen láttuk, hogy elképesztő gyorsasággal vetted a hajtűkanyart. Ezt külön gyakoroltad a felkészülés során?

Nem igazán gyakoroltam. Tudtam, hogy farnehéz az autónk, és így egy hirtelen kormánymozdulattal be lehetett terelni a legélesebb kanyarokba. A járművünk könnyedén lerajzolta a kanyar ívét a hátsó kerekekkel, így nem jelentett problémát a szűk kanyarban az autónk nagy fordulóköre. A verseny előtt nem jártam korábban Egerben, így a pályával is a versenyen tudtam csak megismerkedni. Igyekeztünk a palackpróbát kihasználni a futamok előtt, és feltérképezni a pályát. A tesztelésre sajnos kevesebb idő jutott, mint amennyit szántunk rá. A verseny előtt még nem alakult ki a pontos taktika arra, hogyan használjam a résztöltést, és mikor váltsak következő sebességet, de a verseny legelején erre könnyen ráéreztem.

Milyen tapasztalattal, plusz ismerettel gazdagodtál a verseny kapcsán?

Nagyon sok tapasztalattal lettem gazdagabb. A legfontosabbnak a gyakorlati részét érzem, hiszen általában kevés alkalmunk van arra, hogy saját kezünkkel szabadon alkossunk, ráadásul a saját ötleteinket megvalósítva. Nagyon jó érzés látni az elkészült, működő járművet, amibe a csapat rengeteg munkát fektetett. Bámulatos az is, hogy egy halom alkatrész milyen folyamaton keresztül alakul át Pneumobillá. Ez megéri a plusz időt és energiát. A csapatban való hatékony közreműködést is megtanulta mindenki, hiszen a legfeszültebb pillanatokban is figyelnünk kellett egymásra a közös cél érdekében, hiába voltak többször is más véleményen a csapattagok. A fiúkkal ráadásul csak pár hete ismertük egymást, mikor elkezdtünk együtt dolgozni. Ami elsősorban az ilyen versenyeken való részvételre ösztönöz, az a tapasztalatszerzés és a tudásom bővítése. A szakmai alap és a tapasztalat túlnyomó többsége a Pneumobil versenyen, a csapattársaimnál volt, de amiből tudtam, én is kivettem a részem, és érdeklődően figyeltem mindent, amihez addig még nem értettem. A főiskolán sem a minimális követelmények teljesítésére törekszem, a magas ösztöndíj megszerzése alapvető elvárás magammal szemben. Úgy gondolom, ha már tanulhatok, akkor ezt maximálisan kihasználom, csakúgy, mint az adódó plusz lehetőségeket, mint amilyen a Pneumobil is. Itt megtanultam, hogyan lehet nagyon különböző emberekkel együttdolgozni. Szerintem ez a jövőben, a munka világában nagyon hasznos lehet.

Miben látod a Pneumobil hozadékát?

Úgy gondolom, hogy a verseny nagyon hasznos, mivel a hallgatók a gyakorlati oldalát is részletesen megtapasztalhatják mindannak, amit tanultak, vagy tanulni fognak. Motiváló, hiszen rengeteg tudással gazdagít, a gyakorlat miatt pedig segít megérteni a miérteket, ezért meghozza a kedvet a további tanulmányokhoz. Gépészmérnökként sok olyan tantárggyal találkozunk, ahol nagyobb arányban kellene a tananyag gyakorlati részét bemutatni. Ilyen például az elektrotechnika, nekem személy szerint problémát okoz a papíron történő megértése a különféle kapcsolásoknak. A gyakorlatban egy kapcsolás megépítése után könnyen belátja az ember, hogy igen, ez valóban ráz, vagy világít a lámpa, stb. A Pneumobil építése közben belekóstolhattunk az elektronika, a pneumatika, a hegesztés, és még sok más tudomány gyakorlatias világába.

Idén nem indulsz a Pneumobilon, de ha jól tudom a Shell Eco-Marathonon részt veszel. Miért esett idén erre a megmérettetésre a választásod?

Új kihívásra vágytam. Szóltam a Pneumobilosoknak, hogy ha valamelyik csapatba kell valaki, aki segíthet kisebb dolgok megoldásában, akkor készen állok a feladatra, azonban idén az Eco-Marathonra szeretnék elsősorban koncentrálni. Ebben a csapatban a hajtás megtervezése lesz a feladatom, itt másfajta ismeretekkel lehetek gazdagabb.

A szakkollégium, a versenyek és a főiskola elég sok időt igényel. Mennyi időd marad szórakozásra, magánéletre?

Kikapcsolódásra nem sok idő jut, szórakozni sem járok el. Ennek ellenére élvezem az elvállalt feladatokat. Ez is egyfajta tartalmas szórakozás. Otthon is lenne mit segítenem, amire nem nagyon marad időm, de ennek ellenére természetesen támogatnak és örülnek neki, hogy ennyi mindent csinálok. Ha mégis van valamennyi szabadidőm, akkor azt autózással, lovaglással vagy motorozással töltöm.

Milyen terveid vannak a jövőre nézve? A mesterszakot is szeretnéd elvégezni?

A mesterszakot egyelőre nem tervezem elvégezni. Szerintem több gyakorlati tapasztalattal lehetek gazdagabb a munka világában, tehát a BSc diploma megszerzése után CNC programozással szeretnék foglalkozni. Ebben már jelenleg van egy-két év gyakorlatom. Nyitott vagyok másra is, pl. érdekel a járművek világa, leginkább a kecskeméti Mercedes gyár keltette fel az érdeklődésem. Mindenképpen valamilyen kihívást jelentő dologgal foglalkozok majd. Ha a későbbiekben mégis szükségem lenne rá, akkor folytatom a tanulmányaimat.

Köszönjük a beszélgetést és sok sikert kívánunk a továbbiakban!

FacebookYoutube
Main pageVideosFacebookContact